Historie dálnice D1 v letech 1938-1950Zobrazit a tisknout plakát
Místo konání: |
Vodní dům Hulice 257 63 | |
Nutnost výstavby páteřní dálkové silnice napříč republikou z Prahy na Podkarpatskou Rus nastala brzy po vzniku samostatného československého státu. Stavba protektorátní dálnice byla zahájena nakonec 2. května 1939. Nedostatek pracovních sil začátek 2. světové války stavbu zpomalovaly a v roce 1942 byla výstavba úplně zastavena. V té době bylo z dálnice z Prahy na Brno rozestaveno 73 km. Po válce byla stavba obnovena, ale pokračovalo se jen do roku 1950. Provoz aut byl po válce malý a dálnice se tehdy zdála zbytečným přepychem...
V r. 1967 byla výstavba na první československé dálnici D1 z Prahy do Brna opět znovu obnovena. Jenže v dálničních tělesech se obvykle staví mosty s předstihem - a právě to se stalo některým stavbám u nás osudným...
Zajímavosti z této ojedinělé stavby včetně promítání dobových fotografií přiblíží badatel a publicista Tomáš Janda, který se dlouhodobě zabývá historií výstavby dálnic a vývojem mostního stavitelství.